Snijzaal-onderwijs
Binnen ons onderwijs hebben we meerdere mogelijkheden voor snijzaal-onderwijs:
- Erasmus Universiteit (Erasmus Medisch Centrum) in Rotterdam, biedt ons de gelegenheid voor een Masterclass snijzaal. Onder begeleiding van twee ervaren docenten An Engelen en Karin Verkerk worden we meegenomen in de wondere wereld van de beschrijvende en functionele anatomie.
Bij aanvang van de dag wordt er kort een theoretisch kader geschetst van waaruit gewerkt wordt. Daarna zullen in kleine groepjes diverse voor geprepareerde preparaten bestudeerd worden (in opdrachten vorm) om deze daarna met elkaar te bespreken en te bediscussiëren. De docenten zijn continue aanwezig voor ondersteuning en zullen op bepaalde momenten demonstratie-practicum aanbieden. Voor de duidelijkheid er wordt niet zelf gesneden. We werken met geprepareerde preparaten.
- Universiteit Heidelberg. Sinds 1988 organiseert Morphologicum anatomieonderwijs aan het preparaat. Het onderwijs van Morphologicum is toegankelijk voor niet-academische studenten en wordt gegeven aan de Ruprecht-Karls-Universität Heidelberg – Leerstoel: Anatomie en Celbiologie. Een unieke gelegenheid om je reeds opgedane kennis van de anatomie te verdiepen. Morphologicum heeft jarenlang ervaring in anatomie-onderwijs aan het preparaat.
Voor ieder onderdeel in het anatomie-onderwijs staan syllabi ter beschikking. In deze syllabi staan leeropdrachten beschreven aan de hand waarvan er gericht gestudeerd kan worden. Voor de osteopathie bestaat een specifiek programma. Dit programma is toegankelijk voor studenten en afgestudeerden. Het programma wordt aangepast aan het kennisniveau van de deelnemer. Het programma is in sterke mate afgestemd op de osteopathische filosofie. Twee van de vier pijlers (het lichaam als eenheid en de relatie tussen structuur en functie) komen met nadruk aan bod. Vele docenten van Morphologicum zijn zelf osteopaten D.O. Hun ervaring in de osteopathie wordt gecombineerd met onderwijs- en dissectie-ervaring. Hierdoor krijgt het anatomieonderwijs aan het preparaat een extra dimensie. Kennis van de anatomie wordt verbonden met de praktijk van alledag.
- Slachthuis. Vanuit de studentenvereniging worden bezoeken aan het slachthuis georganiseerd. Hier wordt op een andere manier gekeken naar de anatomie, weliswaar op varkens, maar wel een indruk van het ‘verse’ materiaal.



Waarom snijzaal-onderwijs?
De geschiedenis van de anatomie is al duizenden jaren oud. Het heeft echter vele eeuwen geduurd voordat er werkelijk wetenschappelijk inzicht in de bouw en functies van het menselijk lichaam werd verkregen. Anatomische kennis kan feitelijk alleen worden opgedaan door het menselijk lichamen te ontleden. Sinds de 15e eeuw werd dit onderdeel langzaam ingevoerd in het studieprogramma van de Europese universiteiten. Sindsdien was dit voorrecht voorbehouden aan studenten geneeskunde.
Anatomie leren.
Natuurlijk helpen atlassen en tekeningen in de diverse boeken. Ook palpatie (anatomie in vivo) staat bij ons hoog aangeschreven. Onderwijs helpt, drie-D-Modellen ook, computer-animaties idem. Allemaal mooie voorstellingen van…
De driedimensionale werkelijkheid is vaak anders en dat inzicht leer je in de snijzaal. Enerzijds dat ieder mens verschillend is, anderzijds geeft het daadwerkelijk inzicht in de verhoudingen, relaties, patronen, samenhang.