Meestgestelde vragen – FAQ

Een mogelijkheid voor studenten zonder een medische vooropleiding is het voltijds-onderwijs (4 jaar Bachelor-niveau) of het deeltijd-onderwijs Osteopathie (7 jaar in deeltijd).

Dit is de mogelijkheid, die geaccrediteerd is door het NRO (Nederlands Register voor Osteopathie). College Sutherland heeft hiervoor uitgebreide audit gehad van het NRO, zowel in 2010 als in 2016. Er zijn uitgebreide criteria opgesteld in het Beroepscompetentieprofiel 2009 (BCP), waar de opleidingen aan dienen te voldoen, waaronder het aantal lesuren, studie-uren, stage-uren, docentkwalificaties, etc.

De eis van BCP-1 in Nederland bedraagt o.a. 271 ECTS voor voltijd onderwijs, incl. opdrachten, zelfstudie, stage en kliniek.

CS heeft in haar voltijds-onderwijs en deeltijd-onderwijs en komt op 300 ECTS, voldoende voor accreditatie BCP, CEN, OsEAN, WHO en in voorbereiding op de NVAO.

Wij hebben een speciale klachtenprocedure waarin precies staat wat je kunt doen. Verder lees je in het klachtenreglement wat er met je klacht gebeurt.

 

 

Je kunt het collegegeld in maximaal vier termijnen betalen. Hoe dat precies zit, zie je op de pagina opleidingen. Of neem contact op met het secretariaat via info@college-sutherland.nl. 

 

Er zijn in Europa circa 200 scholen voor Osteopathie. Sommigen beweren de grootste en daarmee de beste te zijn, hoewel er zowel maatschappelijk als onderwijskundig geen lineair verband is.

 

Binnen de organisaties voor osteopathie in Europa is het een wirwar aan verenigingen en registers. Vele scholen hebben eigen registers, die uiteraard hun eigen school erkennen, zoals ‘de slager die zijn eigen vlees keurt’. Hoe groter het instituut, hoe indrukwekkender de organisaties zijn, maar het zijn veelal aan elkaar gelinkte dochters van het instituut. Vele grote instituten en organisaties nemen echter niet deel aan de belangrijke internationale overlegorganen, zoals OsEAN en EFFO.

 

In Nederland is College Sutherland Amsterdam de enige Nederlandse osteopathie-opleiding die erkend is door het NRO (Nederlands Register voor Osteopathie), Controleer altijd de gegevens:

  • Registratie bij het NRO? http://osteopathie-nro.nl/voor-osteopaten/osteopaat-worden/
  • Voldoende les-contacturen? Eis Nederland: 1.558 klokuur deeltijd, dat vereist minimaal 6 jaar met 32 dagen per jaar !!
  • Stage en klinisch onderwijs? Zowel de eisen in NL als in Europa beslaat een groot aantal uren stage in de osteopathische praktijk + het onder supervisie zelfstandig behandelen van patiënten (kliniek).
    • Stage en kliniek moet minimaal 1.000 uur zijn.
    • Stage & kliniek in verkorte deeltijd (na Fysiotherapie) moet minimaal 501 uur zijn.

Als je een afgesloten opleiding fysiotherapie hebt gevolgd.

Volgens de Wet Studiefinanciering kan geen gebruik worden gemaakt voor het volgen van onderwijs aan College Sutherland. 

CIG staat voor het College voor Integrale Geneeswijzen BV. Je vindt meer informatie over het CIG in dit document.

Geen enkele geneeskunde is een wetenschap. Iedere vorm van geneeskunde maakt gebruik van wetenschap om haar concept c.q. uitgangspunten te onderbouwen. Ditzelfde geldt ook voor de osteopathie. Er bestaat geen enkele twijfel over de noodzaak tot wetenschappelijke onderbouwing van de osteopathie. Daarvan getuigen de wereldwijd duizenden studies binnen het vak Osteopathie. Osteopathie is bij uitstek een vak van handvaardigheid, wat de osteopathie in een subjectieve hoek dreigt te zetten. Handvaardigheid verbetert in haar effectiviteit door ervaring.

De Benchmarks for training in the Osteopathy is een document geschreven in 2010 door de Wereld Gezondheids Organisatie (WHO). In het document staan de minimum eisen waaraan een osteopaat dient te voldoen. Een politiek belangrijk document, omdat het de wereldwijde erkenning voor osteopathie weergeeft.

De in het document vermelde eisen zijn echter voor de Nederlandse en verschillende Europese organisaties veel te laag. De standaarden voor geneeskunde zijn in de verscheidene landen in de wereld verschillend. De Benchmark van de WHO beschrijft een politiek correct minimum. In Nederland gelden echter andere eisen, gesteld door de beroepsorganisaties. De opleidingen in Nederland worden op deze andere eisen geauditeerd.

 

Overigens wordt de Benchmark van de WHO momenteel herschreven naar hogere eisen.

De CEN stelt momenteel de norm of standaard vast van het beroep osteopathie in Europa. Hiertoe zijn landelijke organisaties, zoals de NEN in Nederland, actief, die hun bijdrage leveren aan de totstandkoming van de norm. Het beroep osteopathie wordt hierin vast gelegd, evenals de begrippen die het beroep omschrijven. Daarnaast legt de CEN de minimale criteria vast voor de opleidingen osteopathie in Europa (300 ECTS). OsEAN, het academische netwerk van opleidingen in Europa, vertaalt deze CEN-norm naar een academische norm. De CEN-norm wordt geauditeerd door de ‘Austrian Standarts Institute’ in opdracht van OsEAN. De Austrian Standarts Institute is vergelijkbaar met de de NEN in Nederland (http://www.nen.nl)

Hoe kan het dat sommige opleidingen hun onderwijs in de osteopathie goedkoper aanbieden?

Hiervoor zijn verschillende redenen aan te geven:

  • Zij geven (aanzienlijk) minder contacturen onderwijs en bieden e-learning programma’s aan. In het beroepscompetentieprofiel in Nederland staat echter het minimum aantal contacturen evenals de formules voor zelfstudie uitdrukkelijk vermeld en dit wordt door het NRO gecontroleerd. een praktijkgericht beroep kun je niet via e-learning leren.
  • Zij geven geen of minder kliniekuren. De kennis en vaardigheden kan iedere student leren in een aantal jaren onderwijs. De daadwerkelijke en persoonlijke toepassing leer je pas in een osteopathische kliniek (stage).
  • Er is minder of geen persoonlijke ondersteuning. Bij College Sutherland begeleiden we de student graag persoonlijk in kleine groepen.
  • Sommige opleidingen nodigen studenten uit door een goedkope beginjaren aan te bieden, gaandeweg de opleiding worden de bedragen steeds hoger. Soms moeten er aanvullende programma’s gevolgd worden om het diploma (D.O.) behaald te krijgen, soms zelfs verplicht in het buitenland. Vraag altijd naar een transparant kostenplaatje van inschrijving t/m diploma.

 

Het is raadzaam je vóór de zomer in te schrijven. De opleiding start in september. We werken met kleine groepen, zodat de nadruk op de persoonlijke begeleiding komt te liggen. De laatste jaren stromen de opleidingen voller en voller.

Ons devies: ‘Je leert aan College Sutherland Osteopathie, maar meer nog leer je om osteopaat te worden!’

Wat is het verschil tussen osteopathie en chiropractie of manuele geneeskunde? Een vaak gestelde vraag. Ten onrechte, maar wel begrijpelijk. De meeste vormen van geneeskunde zijn gebaseerd op testen (diagnose) en technieken (therapie) om een bestaand probleem in het hier & nu op te lossen. Ook de osteopathie maakt daar gebruik van of, sterker nog, de meeste testen en technieken die manuele geneeswijzen gebruiken, komen voort uit de osteopathie.

Osteopathie is echter in de basis geheel anders; het is een filosofie, een way of life. Een evolutionaire filosofie, die zegt dat de gehele natuur prima zelfredzaam en zelfregulerend is, als de vrijheid om dat te doen maar gewaarborgd is. Met andere woorden, als de natuur de ruimte heeft om dat te doen. Zo kan een boom groeien, een vis zwemmen en een vogel vliegen, dat hoeven wij mensen ze niet uit te leggen of aan te leren, dat is inherent. Zo zit dat ook in ons lijf. Alles is zelfredzaam, als er maar vrijheid van beweging (stroming) bestaat. Dat geld voor de complexiteit van het gehele lijf.

  • Verschil 1: kijken naar het geheel, het (w)holisme en dus naar alle structuren, alle weefsels, van organen en bloedvaten tot gewrichten.
  • Verschil 2 is geen structuur geven, maar structuren bevrijden. Dus ánders kijken en ánders handelen.
  • Verschil 3 is de lage behandelfrequentie. Niet de therapeut maar het lijf zelf moet het oplossen.
  • Verschil 4 zit ‘m in preventie, voorkómen dat zaken manifest worden. Maar ook verder dan dat en je leefstijl veranderen.

Waarmee verschil duidelijk wordt, osteopathie is geen toepassing van testen en technieken om een vermeende oorzaak op te lossen, dat kan de natuur zelf. Het is de natuur, binnen een lijf, de vrijheid verschaffen om problemen op te lossen. Daarmee beantwoordend aan de uitspraak van de founder: ‘find health, anyone can find disease’.

Feitelijk kun je dus niet van verschillen spreken, want het is totaal ánders. Maximaal kun je zeggen dan de meeste vormen van manuele geneeskunde, ook historisch gezien, osteopathische testen en technieken gebruiken om, meestal kortstondig de uitingen van problemen op te lossen.

  • Kijk hier voor meer informatie over het concept College Sutherland
  • Kijk hier voor meer informatie over de geschiedenis van College Sutherland
  • Kijk hier voor meer informatie over de kernwaarden van College Sutherland

De huidige vacatures vind je hier.

De studie Osteopathie aan college Sutherland is dé Europees CEN-gecertificeerde opleiding in Nederland. Je vindt een uitgebreid overzicht van registraties, accreditaties en vergoedingen op deze pagina

Er zijn de docent-afhankelijke uren (DA); lesuren op school in theorie en praktijk. Naast de DA uren, zijn er docent-onafhankelijke uren (DO). De DO uren zijn verplichte werkgroepen (deeltijd: 4 uur per week en voltijd: 8 uur per week. Praktijk oefenen met medestudenten) en de door de docenten gegeven opdrachten. Naast de DA en DO uren zijn er zelfstudie-uren. In het Beroepscompetentieprofiel Osteopathie en in de CEN-Stadard is een normering opgenomen voor de zelfstudie-uren zodat theorie en praktijk kan worden geleerd. Voor deeltijd is dat gemiddeld 20 uur per week. Voor voltijd houden we een 40-urige studieweek aan. Alles wat je niet als DA uren hebt is voor zelfstudie.

Wij hebben een team van gekwalificeerde docenten die allemaal de titel osteopaat D.O. hebben. Ben je benieuwd naar de gezichten? Bekijk dan ons smoelenboek!

Ja dat klopt. Het patiëntgerichte concept dient te passen in het osteopathisch onderwijs en de osteopathische filosofie. Om het geheel te kunnen beoordelen is gedetailleerde kennis van alle onderdelen een absolute voorwaarde, maar dit moet continu gekaderd worden in alle mogelijke relaties met alle andere systemen. Dit mag op geen enkel moment in de opleiding achterwege blijven. Binnen College Sutherland worden wel modellen aangereikt, zoals het oorzaak-gevolg denken, zonder de kwaliteit van het geheel uit het oog te verliezen. Een module-gericht onderwijs past helemaal niet in dit concept en heeft ook geen enkele historische grond (van Dun 2010).De som is méér dan de optelsom der delen; een ambachtelijk beroep leren is niet onderdelen bij elkaar sparen.

Van Dun P, 2008, Professionele identiteit en kwaliteit voor de osteopathie, De Osteopaat, Jaargang 9, Vol 2

Sommige opleidingen bieden een (verkorte) deeltijd-opleiding aan binnen 4 jaar. Met de huidige minimumeisen kan dat, het maakt echter verschil. Naar onze mening is Osteopathie een beroep en geen verlengstuk van de fysiotherapie o.i.d. Het is een ambacht en, om zowel de vaardigheden als het conceptueel denken eigen te maken, is tijd nodig. Deeltijd heeft, zoals de naam al aangeeft, beperkte tijd binnen een jaar, vandaar meerdere jaren. Alle praktijk, theorie, filosofie en toepassing binnen 4 jaar beperkt ons inziens het geheel tot een louter technische opleiding.

Daarnaast heeft College Sutherland een belangrijk extra klinisch (co-therapie)-jaar in de osteopathie-kliniek. Hier leer je de ambachtelijke vaardigheden toepassen bij patiënten, de belangrijkste leerschool bij een beroep.

ISO 9001 is een controle van het kwaliteitsbeleid van een organisatie op papier (Iso normen: http://www.iso.org/iso/home/store/catalogue_tc/catalogue_detail.htm?csnumber=46486 ) Dit betreft de kwaliteit van het management, de administratie en de organisatie. Het is geen kwaliteitskeuring van het onderwijs, noch van gezondheidszorg of osteopathie. De ISO 9001 specificeert de eisen voor een kwaliteitsmanagementsysteem om het product (verkochte lessen) volgens de wet- en regelgeving te voldoen. Het heeft als doel de klanttevredenheid te verbeteren.

ISO 29990 is een controle van het onderwijssysteem (Iso-Normen 2010: http://www.iso.org/iso/home/news_index/news_archive/news.htm?refid=Ref1384) ISO 29990: 2010, Leren diensten voor niet-formeel onderwijs en opleiding – Beschreven zijn de basis vereisten voor niet-formeel onderwijs en opleiding. Kennis wordt steeds belangrijker en onderwijs wordt mee business gericht. De ISO 29990 is een gemeenschappelijk referentiekader voor onderwijs, opleiding en hun studenten. De standaard moedigt een focus op de leerling en de resultaten van het proces, en benadrukt het volledige scala aan opties beschikbaar voor het leveren van het leren van diensten. De standaard beoordeeld organisaties en individuen aan de hand van eisen en waarmaken van verwachtingen van de competenties. Bovendien wordt overwogen om de ISO 29990 te gebruiken om een LSP (Learning) te certificeren. De ISO 29990 wordt door OsEAN (Osteopathic European Academic Network) gebruikt om de kwaliteit van de aangesloten opleidingen te keuren en te certificeren. De certificatie is in overeenstemming met de CEN-standard en wordt uitgevoerd door de ASI (Austrian Standards Institute te Wenen).

 

Ja, dat mag. In het verleden waren de regels van het NRO (Nederlands Register voor osteopathie) dat men bij registratie een formulier diende te ondertekenen als verklaring dat men uitsluitend osteopathie als beroep uitoefende. Deze regels is per november 2014 afgeschaft (ALV van de NVO 27-11-14). De regel bleek enerzijds in de praktijk niet te handhaven, anderzijds was de regel in strijd met de wettelijke bepalingen in Nederland en in Europa.

Je kunt dus prima meerdere beroepen naast elkaar uitoefenen. Met het oog op de economische controle dienst, de verzekeringsmaatschappijen en in het belang van de duidelijkheid voor patiënten, is het aan te raden de twee beroepen te scheiden van tijd en plaats. Dat wil zeggen op de ene plek een praktijk voor osteopathie en op de andere plek een praktijk voor een ander beroep in de gezondheidszorg.

Daarnaast is het aan te raden om voor het andere beroep aangesloten te zijn bij een betreffende beroepsvereniging c.q. betreffend register, van waaruit de vergoeding van de verzekeringen is geregeld en van waaruit klacht- en tuchtrecht gesproken kan worden voor dat beroep. Aanvullende cursussen leiden in het algemeen niet op tot dergelijke beroepen.

Contactweg 145
NL-1014 BJ Amsterdam

  • Je rijdt naar Amsterdam en neemt de ring A10 West
  • Op de A10 West neem je de afslag S102 Westpoort/Centrum
  • Rij de Transformatorweg op
  • Na 700 meter sla je linksaf naar de Contactweg
  • Na 800 meter vind je aan uw linkerkant het IMC op Contactweg 145

Het parkeerterrein naast onze nieuwe locatie biedt in het weekend genoeg ruimte om je auto te parkeren. Op werkdagen zijn de parkeerplaatsen gereserveerd voor onze patiënten.

Rijd op tot de slagboom. Op de parkeerpaal naast de slagboom druk je vervolgens op de knop IMC: dit is de onderste knop van gebouw A (er zijn 2 gebouwen: gebouw A en B. Het IMC is gehuisvest in gebouw A). De slagboom gaat vervolgens automatisch open. Je kunt doorrijden naar de achterkant van het gebouw. Je kunt daar parkeren bij de parkeerplaatsen die aangemerkt zijn met bordjes van het IMC.

Het IMC is per openbaar vervoer in ongeveer 7 minuten te bereiken via treinstation Amsterdam Sloterdijk

  • Op Amsterdam Sloterdijk stapt je op de metro: lijn 50 richting Isolatorweg
  • Je stapt op de eerste halte Isolatorweg uit
  • Vanaf de halte Isolatorweg is het nog 500 meter lopen naar het IMC, hier doe je ongeveer 6 minuten over (zie onderstaande plattegrond)

Metrolijn 50 vertrekt elke 8 minuten vanaf Sloterdijk!

Vul het contactformulier in of mail direct naar: info@college-sutherland.nl